Digital marketing is niet moeilijk

Zeg eens eerlijk; is uw website eigenlijk niet gewoon de web-versie van uw verkoopbrochure? En weet u eigenlijk wel wie die site allemaal bezoeken? En wat hen specifiek interesseert? U bent bij lange na niet de enige ondernemer die al die vragen met ‘nee’ moet beantwoorden. Gelukkig is de kans groot dat uw concurrenten het niet beter doen.

Maar stel dat u eenvoudig zou kunnen checken wie uw webpagina’s bezoekt; dan zou u met goede content ook het publiek kunnen trekken dat commercieel interessant voor u is. Goed nieuws, want dat is mogelijk. Maar hoe doe je dat; het juiste publiek naar je site halen? Hoe kom je dan met die mensen in contact? En is dat niet hartstikke duur?

Nou; om te beginnen is het gemakkelijker én goedkoper dan u denkt. Een tool om uw het verkeer op uw site te monitoren kost nog geen €900 per jaar. Dat is nog niet de prijs van één advertentie in een vakblad. Voor het snel kunnen plaatsen van content is een content management systeem (CMS) handig maar dat heeft u wellicht al. En dan het belangrijkste: het kiezen, creëren en onderhouden van de teksten, artikelen, foto’s, video’s, downloads etc. Daar komt natuurlijk wel wat marketinginstinct bij kijken.

Als ondernemer weet u echter prima wat er op uw vakgebied en in uw branche speelt. Samen met uw medewerkers, leveranciers, samenwerkingspartners etc. is het voor u betrekkelijk eenvoudig om aan informatie te komen die interessant is voor uw klanten. Het kost alleen tijd om dat te doen en vooral ook om het dan nog eens geschikt te maken voor publicatie op uw website. Maar die investering in tijd en tools gaat u dubbel en dwars terugverdienen.

De meerderheid van de kopers in uw markt begint bij het zoeken naar informatie via zoekmachines als Google en dat worden er alleen maar meer. Wanneer u goede content aanbiedt dan zal uw site alleen al door uw bestaande klanten vaker bezocht worden. Mede daardoor stijgt de ‘ranking’ van uw site en wordt die automatisch eerder gevonden door ‘nieuwe’ klanten. En als die lang genoeg blijven hangen en meerdere pagina’s bekijken zal de ranking alleen maar sneller verder stijgen.

Met een tracking tool als Simply Leads monitort u hoe uw site bekeken wordt en belangrijker nog door wie! Uw kennis van de markt en vaardigheden als ondernemer stellen u in staat om het contact met die partijen te leggen. Het werken met Simpy Leads en een CMS is eenvoudig en voor iedereen te leren. Waarschijnlijk kunt u zelf al via een CMS uw website beheren maar als dat niet zo is, is dat geen probleem. Met open source programma’s als WordPress of Typo3 is uw website vaak met een beperkte investering snel opnieuw op te bouwen met alle voordelen van dien.

Je kunt dus stellen dat iedere ondernemer vrij goed in staat is om zelf met basale digitale marketing aan de slag te gaan. Daarbij is het wel aan te raden om een expert te betrekken bij het bepalen van een goede strategie en het uitwerken van een beproefd stappenplan. Dat is een éénmalige investering die zichzelf snel terugbetaalt en waar u zelf ook weer van leert.

Een vaardigheid die u eventueel ook uit kunt besteden is het schrijven/redigeren van teksten en het uitzoeken/bewerken van beelden die u op uw site wilt plaatsen. Zeker wanneer u niet beschikt over een eigen communicatieafdeling is het slim om afspraken te maken met een expert op dat vlak. Want digitale marketing is op zich niet moeilijk maar het is wel continu in ontwikkeling. En die expert houdt u daarover ook weer op de hoogte.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *